Beleid en aanpak: het proces

In een gemeentelijke organisatie zijn er meerdere partijen betrokken bij werkdruk en werkplezier. Arboprofessionals (arbocoördinatoren, preventiemedewerkers e.a.) ontwikkelen vaak het beleid, waarover de directie in overleg met de ondernemingsraad besluit. Bij het uitvoeren van beleid zijn vaak arboprofessionals en direct leidinggevenden betrokken. De doelgroep van het beleid zijn in feite alle medewerkers van de gemeentelijke organisatie. Dit kunnen individuele medewerkers zijn, en groepen medewerkers met bepaalde functies, in bepaalde teams en/of afdelingen en in de gehele organisatie.

Bij het ontwikkelen van het beleid is het verstandig om na te denken over wie je in welke fase wilt betrekken. Wat vinden de betrokkenen prettig? Dat ze ergens over kunnen meedenken of dat een ander hen het werk uit handen neemt? En in hoeverre zitten de betrokkenen al op één lijn, en hebben ze eenzelfde visie op de gewenste aanpak rond werkdruk? Afhankelijk van je situatie kun je voor diverse manieren kiezen waarop je de anderen bij je beleidsontwikkeling betrekt, bijvoorbeeld door hen te interviewen, een concept te laten lezen of een kant en klaar plan te presenteren.

Tip: Betrek medewerkers in de aanpak

Tips: Ontwikkelen van draagvlak

Informatie delen

Bij je aanpak van werkdruk is het belangrijk om informatie goed te delen. Niet te veel en niet te weinig. In deze arbocatalogus is ook informatie over het aanpakken van werkdruk en werkplezier voor de directie, direct leidinggevenden, medewerkers en de ondernemingsraad opgenomen. De belangrijkste informatie per doelgroep kun je hieronder downloaden en aan hen uitreiken. Ze kunnen de informatie ook zelf op deze site vinden. Voordeel daarvan is dat ze dan ook de relevante tools kunnen downloaden.