Signalen bij individuele medewerkers
Werken kan leuk zijn. Werken kan ook vervelend zijn. En vaak is het allebei. Zijn er stressbronnen: aspecten van het werk die energie vreten. En zijn er energiebronnen: aspecten die energie geven. Druk werk, veel doen en moe worden, daar is niks mis mee, dat hoort erbij. Maar wie langdurig meer energievreters dan energiegevers ervaart, kan daar last van krijgen en uiteindelijk ziek van worden. Voordat iemand ziek wordt zijn er signalen zichtbaar. Door die signalen te herkennen en er iets mee te doen, kun je verzuim voorkomen en kunnen medewerkers gezond, goed en prettig blijven werken.
Signalen dat iemand een te hoge werkdruk en daardoor stress ervaart zijn bijvoorbeeld:
- Anders dan anders. Iemand gaat zich anders gedragen. Stiller of drukker, dat kan allebei;
- Minder energie. Komt moe over;
- Gaat maar door. Meer en meer op dezelfde manier doorzetten, vaak zonder reflectie of overzicht of het wel de handigste manier is om iets aan te pakken. Werkt hard vanuit een gevoel van moeten;
- Gaat fouten maken, loopt achterstand op;
- Slaat pauzes over. Ontspant en lacht minder;
- Sneller geïrriteerd. Maakt steeds vaker van een mug een olifant. Focust meer en meer op problemen;
- Emotioneler. Sneller verdrietig of angstig.
Iemand kan hierbij in een negatieve spiraal raken. Bijvoorbeeld door privé-oorzaken slechter slapen, daardoor minder geconcentreerd zijn op het werk en fouten maken, daardoor thuis sneller geïrriteerd, etc. Wat eerst gevolg is, is in een volgende fase oorzaak.
Ook werkplezier kun je bij een ander herkennen. Dan zie je bijvoorbeeld de volgende signalen:
- Energiek, zelfverzekerd, zit lekker in zijn of haar vel;
- Vindt werk leuk en uitdagend;
- Vertelt enthousiast verhalen, ook over het werk;
- Gaat regelmatig op in het werk, werkt hard vanuit een drive en motivatie;
- Gezonde balans tussen inspanning en ontspanning;
- Maakt grappen, geniet van grote en kleine dingen;
- Is vriendelijk en professioneel.
Krijg je een vraag over hoe je werkdruk bij een individu kunt herkennen?
Je kunt medewerkers en leidinggevenden ondersteunen om signalen bij zichzelf en een ander te herkennen. Bied hen bijvoorbeeld de checklist individuele signalen aan of wijs hen op online tests uit de digitale tiplijst. Daarbij kun je een gesprek aanbieden om na het invullen te bespreken of de signalen meevallen of dat het tijd voor maatregelen is.
Tip: Investeer in voorlichting en training!
Het is belangrijk dat medewerkers leren om signalen bij zichzelf te herkennen en wat ze daar mee kunnen doen. Zo leren ze hun balans te bewaken, prettig te blijven werken en verzuim te voorkomen. Het is ook belangrijk dat medewerkers en leidinggevenden leren om signalen bij een ander te herkennen en daar wat mee te doen. Het kan namelijk gebeuren dat de signalen zo geleidelijk groeien dat een medewerker het zelf niet merkt of dat de medewerker het lastig vindt om de signalen vroegtijdig te bespreken. Investeer dus in voorlichting en training. Meer informatie hierover lees je bij preventie en continue aandacht.