Knelpunten aanpakken
Als uit de beoordeling blijkt dat er risico’s zijn, moeten oplossingen in praktijk worden gebracht om knelpunten te verminderen. Dit kun je doen aan de hand van de volgende zaken.
Implementeren oplossingen
Het implementeren van oplossingen is niet eenvoudig. Het is van zeer groot belang medewerkers te betrekken in het proces. We onderscheiden hier de volgende vijf stappen:
- Stap 1: organisatorische voorbereiding;
- Stap 2: analyse van de werksituatie;
- Stap 3: selectie van maatregelen;
- Stap 4: implementatie van de maatregelen;
- Stap 5: evaluatie.
Er is een nadere toelichting op deze Stappen bij het implementeren van oplossingen beschikbaar.
Effectiviteit van de aanpak
Periodiek kijken naar de effectiviteit van de aanpak van beeldschermwerk is belangrijk. Uiteindelijk motiveren alleen de door medewerkers, leidinggevenden en managers ervaren opbrengsten en resultaten om door te gaan met preventie. Voor evaluatie van de aanpak van fysieke belasting kun je gebruikmaken van een checklist voor evaluatie beheersing fysieke belasting onder downloads.
Gedragsverandering: stapsgewijs communiceren
Bereiken van (gezond en veilig) gedrag van zowel medewerkers als leiding gaat een stapje verder dan bewustwording. Wat komt er kijken bij gedragsverandering?
Mensen, en dus organisaties, doorlopen een aantal fases om kennis tot zich te nemen en attitudes en gedrag te veranderen. Dat geldt voor het management dat afweegt of ze maatregelen tegen lichamelijke belasting gaat inzetten. En het geldt ook voor medewerkers die afwegen of ze meewerken aan die maatregelen. Draagvlak en enthousiasme verwerven voor terugdringing van lichamelijke belasting is niet te bereiken door alleen informatie (over risico’s en mogelijke maatregelen) te verstrekken. De kern van een succesvolle aanpak is stapsgewijs communiceren. Mensen eerst interesseren voordat ze kennis tot zich nemen is het meest effectief. Mensen dienen eerst bewust te worden en te overwegen, voordat ze anders (= minder belastend) gaan werken (toepassen van het gewenste gedrag). Vergelijk het met de aanschaf van een auto. Dat doet u ook niet door een folder te lezen. U raakt geprikkeld door reclame, u verdiept zich eens in een brochure of kijkt op internet, gaat naar de showroom, laat zich informeren door de verkoper, denkt er nog eens over, praat erover met vrienden en hakt dan de knoop door. Zo gaat dat dikwijls. En niet alleen bij de aanschaf van een auto. Dit gefaseerde adoptieproces is ook te gebruiken in de communicatie over terugdringing van lichamelijke belasting.