Handelen tijdens agressie

Incidenten komen helaas voor in het contact met burgers, ondanks alle maatregelen die de organisatie en jij als leidinggevende hebben getroffen om incidenten zoveel mogelijk te voorkomen.

Het komt nu aan op je medewerker die je als leidinggevende zo goed mogelijk hebt voorbereid op de mogelijke confrontatie met agressie.

Denk daarbij aan de volgende dingen:

  • Onderschat het belang van een goede voorbereiding op agressie niet. Die goede voorbereiding sterkt de medewerker in het feitelijk handelen tijdens incidenten!
  • Verzeker je er als leidinggevende van dat medewerkers in alle gevallen en op alle locaties alarm kunnen slaan en dat ook duidelijk is wie er dan komt helpen.
  • Zorg dat de alarmprocedure en alarmopvolging regelmatig geoefend wordt op locatie, zodat medewerkers zich tijdens incidenten zeker kunnen voelen dat ze er niet alleen voor staan. In het document Alarmering en alarmopvolging worden de verschillende vormen van hulp toegelicht en de wijze van alarmeren en alarmopvolging.
  • Voorspelbaarheid in en betrouwbaarheid van interne afspraken in deze zijn van zeer groot belang voor het veiligheidsgevoel van je medewerker.